Digital markedsføring

Noen kataloger er gratis, og noen koster så mye man vil. Generelt kan man egentlig si at hvis en katalog er gratis (og det ikke er noen åpenbar grunn til å være kritisk), så er det nesten alltid positivt å være oppført. Under forutsetning at det er en link til din hjemmeside her, vil du få enda et sted som linker til deg. Da trenger gjerne ikke kravet til resultat være så stort. Om du derimot må betale for oppføringen bør du være bevisst dine valg; Finn ut om brukerne av katalogen passer med de du vil nå, og sørg for å få en prøveperiode som du så får statistikk på resultatene av.

Betalt oppføring i søkemotorer - AdWords

Google AdWords er en løsning fra Google hvor du kan kjøpe små tekstannonser som vises sammen med de andre søkeresultatene. På denne måten kan du kjøpe deg frem på søk hvor du gjerne ikke er så synlig som du ønsker. Dette heter Søkemotorsmarkedsføring (SEM), og du betaler per klikk på annonsene dine. En av fordelene med denne typen markedsføring er at den passer både med lite eller stort budsjett.

Her er noen viktige tips:

  • Finn ut hvilke ordkombinasjoner dine kunder kan tenkes å benytte. Det er disse du skal lage tekstannonser til.
  • Skriv tekstene til annonsene så interessante som mulig for den som søker, og tilpass hver annonse til de søkeordene den gjelder for.
  • Du bør også føre den som søker til en side som passer godt med den annonsen vedkommende har klikket på. Å kun sende brukeren til hovedsiden vil sannsynligvis gi et langt dårligere resultat enn du bør ha som krav for annonseringen.
  • Følg opp annonsene dine; Forsøk å endre på de som gir få klikk, og ha så konkrete resultatmål som mulig.

Også andre enn Google har tilsvarende løsninger, men hovedprinsippene er stort sett de samme.

Du kan legge opp søkemotorsmarkedsføring via AdWords helt på egenhånd, eller få hjelp til hele eller deler av arbeidet.

Utnytt mulighetene i E-postmarkedsføring

Det er ikke lengre tillatt å sende e-post til personer som ikke har en direkte relasjon til eller som har gitt sitt samtykke, men det betyr definitivt ikke at markedsføring via e-post er død... Legger du opp en løsning for å registrere e-postadresse på din hjemmeside bygger du deg opp en spennende og verdifull gruppe du kan kommunisere direkte med. Dette kommer derimot ikke helt av seg selv;
  • Når du legger opp en plass for å registrere e-postadressen, bør du få frem hva personen får tilbake. Det kan være eksklusive tilbud, eller nyttig informasjon som bruker gjerne vil ha.
  • Lag en plan for hvor ofte du skal sende ut informasjon, og sett av tiden for å jobbe med dette. Det tar litt tid å skrive nye nyhetsbrev, men husk at dette er markedsføring, som skal gi deg økte inntekter. Og har du ikke tid til å gjøre dette skikkelig, bør du vurdere å få hjelp med innholdet i noen timer.